باب: من زار
قوما فلم يفطر
عندهم.
61- Bir Topluluğu Ziyaret Edip Onların Yanında İftar Etmemek
حدثنا
محمد بن
المثنى قال:
حدثني خالد هو
ابن الحارث:
حدثنا حميد،
عن أنس رضي
الله عنه: دخل
النبي صلى الله
عليه وسلم على
أم سليم،
فأتته بتمر
وسمن، قال:
(أعيدوا سمنكم
في سقائه،
وتمركم في وعائه،
فإني صائم). ثم
قام إلى ناحية
من البيت فصلى
غير
المكتوبة،
فدعا لأم سليم
وأهل بيتها، فقالت
أم سليم: يا
رسول الله إن
لي خويصة،
قال: (ما هي).
قالت: خادمك
أنس،
فما ترك خير
آخرة ولا دنيا
إلا دعا لي
به، قال:
(اللهم ارزقه
مالا، وولدا،
وبارك له).
فإني لمن أكثر
الأنصار مالا.
وحدثتني
ابنتي أمينة:
أنه دفن لصلبي
مقدم حجاج
البصرة بضع
وعشرون ومائة.
حدثنا
ابن أبي مريم
أخبرنا يحيى
قال: حدثني حميد:
سمع أنسا رضي
الله عنه، عن
النبي صلى الله
عليه وسلم.
[-1982-] Enes r.a. şöyle demiştir: Nebi Sallallahu Aleyhi ve Sellem Ümmü
Süleym'in evine gitti. Ümmü Süleym, Hz. Nebi'e hurma ve yağ getirdi.
Hz.Nebi: "Yağınızı yağdanlığa, hurmanızı da kabına geri
bırakın. Ben oruçluyum" buyurdu. Daha sonra da evin bir köşesinde farz
namazı dışında bir namaz kıldı, Ümmü Süleym ve ev halkı için dua etti. Ümmü
Süleym şöyle dedi: Ey Allah'ın elçisi, benim özel bir isteğim var. Hz. Nebi:
Nedir?" diye sordu. Ümmü Süleym:
"Hizmetçin Enes (için dua etmen)" dedi.
Nebi Sallallahu Aleyhi ve Sellem dünya ve ahiret için hayırlı olan
ne varsa benim için bunları zikrederek dua etti ve şöyle dedi: "Allah'ım
ona mal ve çocuklar ver. Onu bereketli kıl!".
(Enes şöyle dedi): "Gerçekten ben ensarın malı en çok
olanlarındanım. (EvlatIarıma gelince) Kızım Ümeyne bana, Haccac'ın Basra'ya
gelişine kadar yüz yirmi küsür tane öz çocuğumun vefat ederek toprağa
gömüldüğünü söyledi".
Tekrar: 6334, 6344, 6378, 6380
AÇIKLAMA: Konu başlığında
kastedilen nafile oruçla ilgili olan iftardır.
Bu başlık, "Nafile orucunu bozması için kardeşine yemin
veren kişi" şeklinleki konu başlığının mukabilidir. Burada şu
kastedilmektedir: Kişinin nafile oruçta kardeşinin gönlünü hoş tutmak için
orucunu bozması kendisine farz değildir. Aksine bu konuda dikkate alınacak
olan, orucu tutma veya bozmanın hangisinin kişiye zor geldiğidir. Şayet kişi
oruç tutmanın kendisine zor gelmediğini bilirse evla olan orucuna devam
etmesidir.
Haccac'ın Basra'ya gelişi hicrî 75 yılında olmuştur. Enes, o
zamanlar seksen yaşının üzerindeydi. Enes bundan sonra hicrî 93 yılına kadar
yaşamıştır. Enes'in hicrî 91 yılma kadar yaşadığı ve yüz yaşına yakın vefat
ettiği de söylenmiştir.
Hadisten Çıkan Sonuçlar
Hadiste yukarıda geçenlerden ayrı olarak şu hususlar da bulunmaktadır:
Küçümsemek değil, latife yapmak amacıyla "-cik, -ak"
gibi ifadeler kullanmak caizdir.
Ziyarete gelen kimseye, kendini zora sokmayacak şekilde evde
mevcut olan şeyin ikram edilmesi,
Hediye veren kimseyi üzmeyecekse verilen hediye reddedilebilir.
Bu du-umda hediye eden kimsenin verdiğini geri alması, hibeden dönme olarak
görülmez.
Yiyeceği korumak ve bu konuda tefritten uzak bulunmak, Kişi
ziyaret ettiği kimsenin yanında bir şey yemediğinde, dua etmek suretiyle onun
gönlünü hoş tutmalıdır.
Namazdan sonra dua etmek meşrudur.
Allah'tan bir ihtiyaç talebinden bulunmadan önce namaz kılmak,
Dünya ve ahiretin hayrına kavuşmak için dua etmek, Kişinin mal ve evladının çok
olması için dua edilebilir. Bu, ahiret hayrı ile çelişmez.
Dünya konusunda az ile yetinmenin fazileti kişiden kişiye
değişen bir durumdur.
Devlet başkanı, idaresi altmdakileri ziyaret eder. Kişinin
çocuğunu kendisine tercih etmesi, Bir şey isterken edebe riayet etmek, İnsanın
çok çocuğunun ölmesi, onun çok çocuğu olması ve onların bereketli kılınması
için yapılan duaya Allah'ın icabet etmesi İle çelişmez. Çünkü onların ölümü
sebebiyle oluşan musibetten dolayı bile kişi sevap alır.
Allah'ın nimetlerini başkasına anlatmak,
Hz. Nebiin, nadiren gerçekleşen bir konuda -mal ve çocuğun çok
olması konusunda- yaptığı duanın kabul edilmesi onun mucizelerindendir.